söndag 19 april 2009

Medveten konsument...



Eftersom vi bara har sex år på oss att rädda jorden, har jag inspirerats till att ändra mitt levnadssätt. När jag har konsumerat har jag alltid prioriterat i den här ordningen:

1. Snygga/goda grejer
2. Billiga grejer
3. Ekologiska grejer, ej djurtestat

Jag tror det är ett ganska vanligt sätt att prioritera när man konsumerar i västvärlden, med en viss medvetenhet men den kommer inte högst i listan. För att stoppa temperaturhöjningen på jorden måste vi minska utsläppen och vår miljöförstöring. Jag vet inte om jag kommer att kunna hålla min motivation uppe men jag strävar efter att konsumera efter följande ordning i fortsättningen:

1. Inte konsumera alls.
Behöver jag verkligen handla detta?

2. Laga saker jag redan har eller köpa begagnat.
Istället för att köpa nytt när någonting går sönder, är det bättre att laga det gamla. Om jag ändå måste köpa något nytt är det bättre att kolla om det finns att få tag på begagnat. I detta ingår också att vara rädd om de saker jag har för att de ska hålla länge.

3. Köpa närproducerat, odla själv.
Då blir det så lite utsläpp som möjligt (bortsett från industriväxthusodlade saker). Satsa på så mycket färskt som möjligt, torka eller frysa in till när säsongen är över. Dessutom har vi i regel bra arbetsförhållanden i Sverige.

4. Köpa ekologiskt, rättvisemärkt.
När det inte finns närodlat ska jag helst prioritera ekologiska och rättvisemärkta alternativ. Även icke-djurtestat.

5. Lång hållbarhet
Saker som inte passar in i ovanstående grupper (förutom mat) ska jag prioritera hög kvalitet så jag inte behöver handla sådant speciellt ofta.

Jag hoppas jag kan konsumera mindre och istället ha råd att köpa bättre varor. Så, vad gör du för att vara medveten konsument?

3 kommentarer:

  1. Mycket förnuftigt. Något att verkligen ta efter. Förtvivlar nästan, när man inser med vilken fart vi går mot vår egen undergång, om inget radikalt görs mycket snabbt.

    SvaraRadera
  2. Tack för en underbar underbar helg!! Kram från familjen Exxa :)

    SvaraRadera
  3. Hej vännen!
    Ville bara tacka för en underbar spa-kväll! =) Var helt avslappnad efteråt, så skönt! Det får vi göra om nån gång! Och kanske hyra nån annan film då? ;-)
    Visserligen var den som du sa, lite lagom. Men lite otäckare kunde den ju vart! :-p
    Kram kram!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.