torsdag 9 juli 2009

Ett lopp säger mer än tusen ord...


På grund av Issens medicinering bantade jag ner träningen till att endast vara denna bana två gånger. Bägge gångerna felfritt men jag hade lagt leksaken så otympligt i målet så Issen drog dit flera gånger. Här har du andra loppet och känslan när det var över går bara inte att beskriva!!!! Vi kanske är klara för start ändå då, i september :)

Banan är en hoppbana klass tre, hämtad från helgens tävlingar i Åtvidaberg. Det var en fantastiskt rolig bana, fint flyt och ändå vissa svårigheter. Av trettiosex startande hundar var det åtta som klarade denna bana felfritt :) Jag är speciellt nöjd med några saker; Första svängen i starten, som jag tyckte var relativt svår men som Issen klarade nästan helt på egen hand. Slalomet som han tog helt självständigt även om jag höll mig på rejält avstånd. Och slutligen, bäst av allt, att han tog den genomskinliga tunneln på slutet. Den var svår, många hundar hade tydligen missat den ingången, och jag hamnade mycket längre bak än planerat men Issen sökte den kanonbra och bara dundrade igenom den!!

Om du vill titta på banan så finns den här: http://sabotoren.se/uploads/sabotoren09/KS-S-HOPP3.pdf

Några saker jag måste komma ihåg:
- Det är just nu viktigare att jobba med ett driv i steget än att få tighta svängar.
- Jag MÅSTE, MÅSTE, MÅSTE jobba mer med att söka kontakt i god tid, ett eller två hinder i förväg innan en sväng. Glömmer ständigt bort detta och det är ödesdigert!!
- Lura Issen att jag har leksaken men lämna i hemlighet över den till någon som kan stå i mål!
- Jag måste hela tiden ge järnet, fysiskt! Inte stå och titta på när han springer :)

5 kommentarer:

  1. Ni var helt grymt bra...eller förresten ni var som alltid annars :) Fy fasen vilket pass och vilken adrenalinkick! Glöm inte att skicka videon med a-hindret till mig :)

    //Ert största fans!

    SvaraRadera
  2. Tack! Här är filmen med tips på hur vi kan träna fram ett snabbt a-hinder;
    http://www.youtube.com/watch?v=jojeK405kGE&feature=fvw

    SvaraRadera
  3. Haha härligt!! Älskar att lyssna på dig, kul att det finns åtminstone en till som skriker för kung och fosterland förutom jag själv :p

    http://www.exxa.se

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Hehe jepp det gäller att ge ALLT :D

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.