tisdag 21 juli 2009

Hundfodersdjungeln... (obs! nördvarning!)

Nu har jag äntligen tagit tag i detta att lära mig mer om hundfoder. Jag tycker det är en djungel att få reda på vad hundar har för behov och hur man hittar ett lämpligt foder. Att "bara prova sig fram" är inte direkt ett ekonomiskt sätt att lista ut vilket foder som är bra och det finns dessutom effekter av maten som inte märks på kort sikt. Sagt och gjort, nu har jag jämfört utvalda foder för att få rena fakta.

Det är svårt att få en uppfattning om hundarnas behov då det överallt beskrivs i procent av fodret. Till exempel föreslår en amerikansk forskare att foder bör innehålla minst 10% protein. Tyvärr är det hopplöst att räkna på detta sätt, då den rätta doseringen kan vara 600 g av ett foder och 400 av ett annat. När man räknar ut tio procent protein på dessa skiljer det sig ju rejält på hur mycket protein hunden får i sig. Ingenstans har jag hittat information i gram om hur mycket hunden behöver. Däremot har jag kommit fram till andra slutsatser och genom att sedan jämföra resultaten har jag kunnat plocka ut de foder som passar oss bäst.

Jag har redan från början haft ett fast kriterie. Jag vill nämligen att det ska vara ett svenskt foder. Därför finns inga utländskproducerade foder på listan. Självklart på grund av miljön, men även för att ha viss koll på djurhållningen och innehållet i fodret. I tabellen omvandlar jag procentsatserna till gram beroende på hur mycket som är rekommenderad dos mat. Då går det att se vilka foder som har högt näringsinnehåll! Du kan klicka på tabellerna för att få dem förstorade. Genom att räkna ut snittvärdena på protein, fett, mineraler och så vidare har jag lätt kunnat se vilka foder som ligger högre än snittet och vilka som ligger lägre. Jag har sedan själv satt en gräns beroende på hur viktiga just de värdena är för mig. De som sedan lever upp till mina krav, har jag markerat med rött. Slutligen har jag markerat med fet stil vilket foder som blev mitt slutliga val!

Vad gäller Issens foderlista så har jag valt bort allt som innehåller ris. Han är nämligen allergisk. Lyckligtvis har det visat sig att de flesta svenska foder har spannmål som grund. Närproducerat och bra. I övrigt så har jag speciellt prioriterat foder med:
Hög proteinhalt; det är muskelbyggardags nu och vi laddar för en dragsäsong.
Hög fetthalt; draghundar har långa muskelfibrer och förbrukar därför fett snarare än kolhydrater då de anstränger sig.
Kalorier; Iss är en aktiv hund och behöver ett högre antal kalorier för att hålla sig i form.

I Babys foderlista är det en anna prioritetsordning. Hon kan vara lite knepig med maten plus att hon börjar bli gammal och har andra behov än förr. Helst skulle jag velat hitta ett foder med glukosamin, men de fodrena har brister i annat så vi får fortsätta med tabletterna istället. Såhär ser hennes prioriteringar ut:
Liten dos; Baby kommer inte att kunna äta åtta dl mat om dagen...
Låg proteinhalt; gamla hundar ska ha lägre protein.
Låg fetthalt; hon har lätt att gå upp i vikt och har lågt behov av fett.
Kalium och Fosfor; viktiga mineraler för äldre hundar.

Det är lite lustigt, för det jag kom fram till genom den här kartläggningen var att Iss äter precis rätt foder - Magnussons Meat & Bisquit Work. Däremot behöver vi öka på dosen lite, idag äter han 6 dl men han behöver 8,5. Babys foder däremot (hon äter Magnussons meat&bisquit idag) är lite väl proteinrikt och inte anpassat för ålder. Jag har velat hit och dit, då jag gärna vill ha de viktiga mineralerna, men doseringen och protein/fetthalterna vägde tyngre. Alltså blir det Carrier lätt/senior nästa omgång foder.

Du kanske funderar förresten varför jag pratar om Baby som en gammal hund? Huskies blir ju oftast en tolv-tretton år iallafall och hon fyller ju åtta i år. Jo, Babys kropp är sliten på grund av hennes ryggskada och därför lever hon idag ett seniorliv. Jag ser inte ett behov av höga protein- och fetthalter då hennes träning är lugn och sansad plus att hon lätt lägger på sig. Hon behöver även de tillskott som finns för att hålla efter skadan och inte bli sämre i ryggen.

För att avrunda det hela med det viktigaste av allt; Vatten. Ska skaffa lite större skålar så jag kan försäkra mig om att hundarna får i sig tillräckligt med vatten! Issen dricker ju bra men Baby är så dålig, så dålig på det... En respektive en och en halv liter om dagen ska de ha :)

3 kommentarer:

  1. Åh, jag tycker också att det där med att välja "rätt" mat är skitknepigt. Jag är fortfarande osäker! Ska kolla in dina fina tabeller när jag har mer energi och se om jag blir något klokare... :)

    SvaraRadera
  2. Hahaha, det var verkligen nördig läsning! Men spännande!
    Hundfoder är ju verkligen en djungel! Efter att ha provat en del olika sorter, har vi fastnat för Standart, med ris och kött.
    Måste säga att det märks stor skillnad mot för när vi hade ett vetebaserat foder.
    (kan nämna att när Ella gjorde nr.2 förut så var det riktiga koblaffor men numera tar det mesta upp av kroppen och det är mer normala korvar som kommer ut tex. hehe, lite väl mycket info om Ellas bajs kanske, men det var så vi först märkte skillnad!)
    Kram!
    /Krille

    SvaraRadera
  3. Du vet att Arken i Motala har smakgaranti....dvs du kan lämna tillbaka det om du inte är nöjd..PUSS

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.