måndag 20 juli 2009

Ny träningsperiod, nya mål!

Första vilan är nu över, sedan jag införde den nya träningsrutinen. Försöker få ordentlig ordning på träningen för att kunna göra den så effektiv som möjligt och även få tid för att tänka igenom, planera och utvärdera våra framsteg. Ett steg i detta är att vi tränar tre veckor och vilar en vecka. På så sätt får jag en tydlig uppdelning i träningsperioder som jag kan ha speciella mål för och därigenom även bli så motiverad som möjligt att jobba effektivt. Under "viloveckan" använder jag istället motsvarande tid till att utvärdera den träningen som har varit och planera kommande träningsperiod.

Jag har då och då hittat luckor i vår träning senaste tiden. Här är några saker vi behöver jobba mer med, ordnat i prioritetsordning. Jag har delat in det i hinderträning, samarbetsträning och miljöträning eftersom jag ofta kör dessa delar parallellt för omväxlingens skull.

Hinderträning:
1. Balanshinder i följande ordning: A-hinder, balansbom och gunga
2. Slalomingångar från höger
3. Slalomteknik

Samarbetsträning:
1. Framförbyten
2. Öka avståndet under utskick
3. Testa och utveckla nära-ut handen

Miljöträning (tävlingsträning):
1. Köra en oinghägnad bana med ett tiotal hundar runtomkring
2. Göra detsamma med hundar som går nära banan
3. Göra detsamma med publik som tjoar och rör sig på banan

Jag har precis plöjt de första trehundrafemtio sidorna i boken "Lydnadsträning i teori och praktik". Hittills har det inte varit ett ord om lydnad, utan i grund och botten klickerträning. En otroligt bra bok som ingående beskriver hur klickerträning och fri-shejping fungerar. Jag känner att det är så mycket kunskap som jag har matat in i hjärnan under kort tid, att jag måste gå tillbaka och sätta mig in i det - punkt efter punkt. Men jag önskar jag kunde allt det där nu med en gång, för att kunna planera träningen så effektivt och bra som möjligt! Jag fick så många aha-upplevelser som jag nu inte längre kommer ihåg var för sig. Ska iallafall försöka göra en bra plan på vår träning, sen får jag utveckla det alltmedan jag kommer igenom kapitel för kapitel i boken.

Jag har tänkt över vad för fokus jag ska ha den här perioden nu iallafall. Det är fyra veckor fram till vår debut och därför är det viktigt att miljöträningen också hänger med i utvecklingen. Träningsfokuset ligger alltså på balanshinder, framförbyten och tävlingsträning.

Balanshinder:

Gungan - Målet är att Iss ska springa i full fart ända upp på gungan och direkt trampa i backen när han landar. Idag springer han relativt fort upp och trampar när den landar. Det jag behöver är mer fart och självständighet. Eftersom jag har jobbat upp tekniken genom att locka honom, har jag gjort honom beroende av mig. Jag har heller inget speciellt ord för gungan, vilket gör honom lite osäker på om det han kommer till är balanshindret eller gungan. Han är också fortfarande lite osäker på trampet och stannar ibland uppe på gungan även med framtassarna.
Såhär ser momentet ut om jag delar upp det i smådelar:
Hunden springer med föraren - föraren skickar på gungan - hunden springer upp på gungan i full fart
Hunden springer upp på gungan i full fart - gungan dunsar i backen - hunden trampar direkt med framtassarna i backen
Hunden trampar direkt med framtassarna i backen - föraren ger signal - hunden får springa och får belöning
Såhär (fast baklänges) ska jag alltså träna in gungan! Det liknar så som vi har tränat gungan tidigare, men jag märker brister i de olika delmomenten som vi behöver bättra på. Det är min uppgift under träningsperioden!

A-hindret - Målet är att Iss ska hoppa över "nocken" på a-hindret och på så sätt landa på nedfartens kontaktfält innan han flyger vidare. Jag har grubblat över hur jag ska få honom att hoppa utan hjälper (som senare blir svåra eller omöjliga att jobba bort) men har inte kommit på någon bra lösning. Någon idé? Baby erbjöd själv det beteendet och hade nog ett av Sveriges snabbaste a-hinder, som ni kan se! Annars är det följande uppdelning av momentet som gäller:
Hunden springer med föraren - föraren skickar på a-hindret - hunden springer upp på a-hindret i full fart
Hunden springer upp på a-hindret i full fart - hunden hoppar över nocken - hunden får springa vidare och får belöning.
När det gäller a-hindret är det alltså själva hoppet som jag belönar! För att få fram hoppet lägger jag en bom i överkanten på a-hindret. Bommen börjar jag genast arbeta bort så snart Issen börjar hoppa.

Balansbommen - Målet är att Iss ska springa i full fart upp på balansbommen utan att hoppa över kontakfältet, fortsätta i full fart ända ned till han landar med framtassarna på marken och stannar. Såhär ser uppdelningen av momentet ut:
Hunden springer med föraren - föraren skickar på balansen - hunden springer upp på balansen i full fart
Hunden springer på balansen i full fart - hunden kommer till marken - hunden stannar på marken med framtassarna
Hunden stannar på marken med framtassarna - föraren ger signal - hunden får springa och får belöning
Steg ett är redan klart men steg tre måste vi jobba för fullt med för att få till steg två.

Framförbyten:
Vad gäller framförbyten är det väldigt mycket upp till min handling om vi lyckas eller ej. Det jag behöver jobba rejält med är hur jag använder mina armar och min kropp som svängsignaler samt att ständigt tänka två hinder i förväg. Det går trögt, men de gånger jag har lyckats har varit en fantastisk känsla! För att träna det så effektivt som möjligt kombinerar jag torrhandling med framförbytesövningar och bakläxor av min eminente träningskamrat Emmeli.

Tävlingsträning:
Det kommer successivt fler och fler hundar när vi tränar hela banor. Mitt uppdrag den här träningsperioden är att våga vara mer framfusig och be om att få störningar för att vi ska utvecklas. Eventuellt kör vi träningstävling i Fjugesta den 12 augusti som ett led i tävlingsträningen.

För att det ska bli så bra som möjligt behöver jag analysera vidare hur jag ska göra klart de olika momenten i hinderträningen. Jag har iallafall ett hum om hur det ska gå till. Mer om detta kommer senare. Det viktigaste jag måste komma ihåg när jag planerar vidare är att hela tiden variera min position och så småningom lägga in störningar i vår hinderträning. Dessutom är samtliga av dessa hindermoment sådana som måste tränas när hunden är på en hög energinivå.

5 kommentarer:

  1. Tränar du varje dag?
    Hur långa pass?
    Ska viloveckan innehålla annan "hjärngympa" istället eller är tanken att Iss ska sakna agilityn?
    Oj vad många frågor det blev ...

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Det är absolut inte agilityträning varje dag! Tre gånger i veckan max, varav en "träningstävling". Passen kan i gengäld bli ganska långa, beror på hur länge vi orkar. Är vi bägge på bra humör kan det bli flera timmar!
    Viloveckan är en återhämtningsvecka med massage och promenader. Huvudavsikten med viloveckan är att jag verkligen ska ta mig tid att utvärdera och planera träningen. Annars rullar tiden lätt på och träningen blir mer kvantitativ än kvalitativ...
    Fast det är klart att det är en motiveringsfråga också. Agility tre gånger i veckan, månad ut och månad in, håller inte i längden.
    Jag har förresten tänkt träna på samma sätt vad gäller draget i vinter. Då får agilityn stå tillbaka och mogna... :)
    Ps. Inlägget som du läst är inte färdigskrivet! Jag sparar då och då medan jag skriver, för säkerhets skull.

    SvaraRadera
  3. tack för senast ;) såg så bra ut när jag kom hem *L* v
    välkommen tillbax!!

    SvaraRadera
  4. Hehe ja jag hann fixa det mesta på valpgården också :) Ta dig tid att pussa på de små nu då :D

    SvaraRadera
  5. Hej
    Tack för inlägget i min gästbok. Kul att du tittade in. Vilken trevlig blogg du har, tränar mycket förstår jag....

    Hälsningar Anna
    www.namizo.se

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.