tisdag 18 augusti 2009

Ny träningsperiod på gång!

Så är det dags att ladda för en ny träningsperiod! Jag har funderat var jag vill och behöver lägga fokus framöver och en sak är given: Slalom. Utöver det har jag funderat över min handling. Framförbytena har lossnat och fungerar jättefint, det sitter mer eller mindre i kroppen nu! Bakombytena också. Men så kommer vår (läs: min) akilleshäl.... Svängar utan byten. De senaste riktigt grisiga handlingsgrodor jag har gjort har alla haft en sak gemensamt. Det har varit svängar där Issen kommit långt ut och jag - istället för att aktivt jobba in honom - hamnar i ett stillastående läge när jag är riktad precis rakt mot honom med bägge händerna rakt fram... Önskar han kunde bli frustrerad och bita mig varje gång jag gör det!!! Men det är viktigt att jag börjar ersätta den handlingen omgående, för varje gång jag gör den förstärker jag mitt beteende och binder honom vid det... Usch!

Slalomet och u-svängar är alltså klart. Men så kommer vi till miljöträningen. Jag har grubblat över hur jag ska gå vidare med den. Att frenetiskt åka runt på tävlingar och be domare och publik om hjälp känns inte som en hållbar situation. Det är dyrt och omständigt och alldeles för oregelbundet. Men så kom Emmeli med den geniala idén att vi ju kan gå kurs! Så nu har vi hoppat på en fortsättningskurs i Motala och igår hade vi vårt första träningspass - bland ett tiotal andra hundar och människor. Det känns som att detta definitivt är rätt väg att gå!

För att göra det lite tydligare för mig själv:

Slalom:
Eftersom Iss har stora problem att ta slalom med störningar, gäller det att vi förstärker hindret så mycket som möjligt på träning. Har han lyckats många gånger på träning, gör det inte jättemycket med ett och annat misslyckande. Vi behöver också ständigt påfresta med nya störningar under kursen. Fler och fler människor som står närmare och närmare, med ljud och rörelse omkring. Ska försöka göra en ny utmaning varje gång! Hemmaträningen består i att jobba vidare med slalomingångarna. Jag vill att Issen ska hålla uppe sin härliga slalom-attityd och jobba sig in självständigt i första porten. Från vänster kan han precis alla ingångar, men från höger är han mycket mer orutinerad. Där är vår utmaning under den här träningsperioden!

U-svängar:
Jag måste diskutera och komma fram till en slags handling där jag tydligt kan signalera till Issen att det kommer en tight sväng. Klappen signalerar ju tight bakombyte, men kan samma klapp betyda tight u-sväng utan att störa till det? Måste grubbla lite över det. Ett ord eller en förberedande armkrokning kan kanske annars hjälpa till, men jag tycker det är svårt att få ut honom ordentligt när jag samtidigt ska signalera med kroken. En tankeutmaning alltså!

Miljöträningen:
Vi har tre tävlingar framför oss under den här träningsperioden. Söderköping på torsdag, Tranås på söndag och Eslöv om ett par veckor. Jag är beredd att viga alla tre tävlingarna åt miljöträning om det visar sig behövas. Det betyder leksak och eventuellt sele på banan.... Förutom tävlingarna har vi ju nu kursen på måndagar. Jag ser jättemycket fram emot att testa hans gränser på hemmaplan, där han ju redan är relativt trygg och klarar lite större påfrestningar!

Det här blir förmodligen den näst sista seriösa träningsperioden innan vintervilan. Det känns som att vi har kommit en bra bit på väg i vår träning och jag är så glad att jag har hittat träningsformer där jag har kunnat utvecklas så mycket!!

3 kommentarer:

  1. Om det är någon som kommer att lyckas är det du med ditt tålamod, idérika och som inte ger sig!!
    Jag ser med spänning fram emot att få se er live i skåne :-)

    SvaraRadera
  2. Ja, det är inte lätt att träna med husky alla gånger. Det har så mycket egna idéer om saker och ting. När andra hundar gör något för att lyda och var till lags så tänker ofta huskyn men varför ska jag göra så - vad har jag ut av det? Jag har en uppsjö av historier om alla hyss som Kim hittade på under träning och tävling :). Bra jobbat av dig, fortsätt kämpa på och ha roligt! Jag håller tummarna för att du får fina resultat på tävligarna. Tack för inlägg i bloggen. Nja, vi får se om jag ställer Gunne mer i år. Hon är jättefin men jag behöver ju inte ställa henne egentligen. Fast det är inte omöjligt att hon kommer med på någon utställning i höst, bara som sällskap.

    SvaraRadera
  3. hejsan! brukar läsa din blogg ibland, intressant och kul=) och roligt att du hittade till min sida lite hehe =) har ingen blogg nu men funderar på att skaffa en snaaaaart :D

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.