måndag 15 februari 2010

Vecka 6; Timing-träning och utekul!


Det är ingen tvekan om vem som har tränat vem i veckan... Som jag har slitit! Jag måste säga att siberian husky är en väldigt tekniskt bra ras att klickerträna, de är lagom snabba i sina rörelser och är ganska stora så man lätt kan se. Men inte hjälpte väl det när jag skulle få Issen att lyfta tassen? För några veckor sedan klickade jag Diva att göra det. Tog ungefär fyra minuter så var beteendet bra. Nu var det Issens tur.

Lyckades väl få in ett och annat klick precis när han lättade tassen från marken. Men samtidigt lyckades han både pipa eller studsa upp.. Av alla klick har jag väl träffat max hälften. Ni kanske kan tänka er hur snabbt utvecklingen går då? Iss har fått jobba hårt på att erbjuda beteenden iallafall. Först vill jag ha ett studs, sedan en resning, sedan ett tasslyft, sedan en resning.... Suck!!!

Jag har faktiskt inte kommit längre än så. Men jag har fått en ruskigt bra timing-träning! Den största lärdomen har jag nog fått när det kommer till observeringen. För att kunna klicka när Issen lyfter tassen men inte baken och inte piper, har jag varit tvungen att titta på hela honom - inte bara tassen!

Baby har varit dålig på något sätt på senaste. Det är svårt att beskriva, en magkänsla bara. Små detaljer som jag vanligtvis inte reagerar på. Mer slö, vilat mer. Däremot har hon varit ovanligt pigg och busig ute och detsamma under träning. Hon är ju ingen ungdom längre men har ju inte kommit längre än till övre medelåldern. Det kan vara ryggen som spökar, det gör den ju i perioder. Det märks att hon snabbt blir trött då hon står på pilatesbollen eller hoppar i den djupa snön. Å andra sidan är hon i väldigt fin form nu, trots att hon till och med får lite energimat ibland. Jag märker att det stämmer som jag läst; att de förbränner mycket mer när de bor ute och det är kallt!

Cykeln har börjat gå sönder. Bromsarna tar sämre och sämre. Har provat köra en gång till med Diva och Iss, de var jätteduktiga men när Diva är med, måste jag sitta med bägge fötterna mot marken för att bromsa och det är knappt det går att få stopp ändå... Vill inte köra för snabbt när hon är så ung heller! Nej, cykeln måste definitivt in på lagning... Både bromsvajrar och växelvajrar blev ju rätt så tilltygade när vi kraschade häromveckan...

Jag har märkt den här veckan, att jag inte har pressat framstegen lika mycket som tidigare veckor. Märkte det faktiskt inte förrän jag kollade igenom filmerna från träningen. Det brister lite i min planering och jag har inte gjort något tydligt upplägg sedan jag började fokusera mer på förkunskaperna. Funderar på att sätta lite veckomål i bloggen varje vecka. Det kan motivera mig att jobba lite hårdare :) Märker förresten tydligt hur positivt jag påverkas av att leka med hundarna! Filmen ovan innehåller mycket lek på ett sätt som jag älskar! I början var det så svårt att ge allt i lek, jag var osäker på hur jag skulle leka med hundarna! Det är skönt att ha övevunnit den tveksamheten och det var egentligen inte svårare än att bara börja leka. När jag lever mig in i leken får jag adrenalinkick och glädjerus, det blir nästan beroendeframkallande! I onsdags var Diva oengagerad med leksakerna så det slutade med att jag greppade hennes nackskinn med tänderna och slet och drog till hon inte kunde motstå att kasta sig över mig :) Man har ju studerat proffsen; hundarna själva!

Det roligaste är att Baby rycks så med i leken. Jag har försökt många gånger men hon har varit väldigt svår att motivera i lek. Det har släppt totalt, kanske har något med fårskinnsleksaken att göra? Nu greppar hon i princip vad som helst och drar av full kraft!

Den här veckan har vart en lekens vecka. Cirkustrix och mycket bus har genomsyrat hela träningen. Det lyfter mig på något sätt. Om jag inte är motiverad att träna, kan vi alltid leka lite och så strömmar motivationen tillbaka! Så jag säger bara; Ut och lek med din hund!

Kommentera gärna! Enklast är att kommentera som "Namn/webadress". Det kan krångla på första försöket men brukar gå på andra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.