torsdag 16 juni 2011

Anmäld

Igår kväll när jag kom hem från jobbet låg där ett brev från länsstyrelsen. Jag tänkte först att de kanske ville komma och besöka oss för att se hur hundarna har det, men förstod snabbt att så inte var fallet. Länsstyrelsen har nämligen fått in en anmälan om att vi bedriver avel på ett sätt som inte är tillåtet enligt djurskyddslagen. Lyckligtvis hade de även skickat med en folder om vilka bestämmelser som gäller för hundar. Där står att hunden inte får användas i avel om den bland annat bär på eller kan antas bära på vissa sjukdomsanlag.

Jag kan inte annat än erkänna mig skyldig. Ni som följer bloggen och har läst på vår hemsida, vet att vi planerat att para Kinoo. Blinda Divas mamma. Vi vet att hon bär på ett anlag som kan göra valpar blinda. Jag gör ingen hemlighet av det. Jag tycker det är viktigt att vara öppen och ärlig. Men parningen är heller inte någonting ogenomtänkt. Jag har rådfrågat diverse professionella människor om detta. Alla har ett entydigt svar; det ska inte vara något problem att avla på henne så länge jag inte parar henne med Divas pappa.

Ärligt talat så blev jag varken rädd eller upprörd när jag förstod innebörden i brevet. Jag har rådfrågat många om den här parningen, men inte tänkt på att djurskyddsbestämmelserna skulle kunna ha invändningar. Okunnigt nog räknade jag med att de bara jobbar med konkreta saker som storlek på hundgårdar och annat som gör att hundarna mår bra. Så jag är glad och tacksam att det här händer nu. Länsstyrelsen har möjlighet att utreda huruvida jag får eller inte får avla på Kinoo, i god tid innan det är dags för parning.

Jag har för avsikt att följa länsstyrelsens rekommendationer. Det finns ingen orsak att gå emot det. Det enda som känns tråkigt är att någon anmält direkt till dem, istället för att först kontakta mig och berätta att jag kanske bryter mot reglerna. Då hade jag själv kunnat ringa länsstyrelsen och rådfråga, istället för som nu när de kontaktar mig för att jag har blivit anmäld. Men gjort är gjort. Jag ångrar oavsett inte att jag varit öppen om allt detta, även om anmälaren hänvisat till min blogg som underlag.

Jag pratade med en mycket trevlig och insatt djurskyddsinspektör som både förklarade och lyssnade på vad jag hade att säga. Hon var i första hand noggrann med att ta reda på att jag inte planerar avel på en sjuk hund. Det tycker jag är bra. Sjuka hundar ska absolut inte avlas på. Sedan frågade hon hur jag tänkt kring aveln på Kinoo. Tydligen så är det veterinärernas utlåtande som väger allra tyngst, när de sade att jag kan avla på Kinoo om jag bara inte väljer samma hane igen.

Så nästa steg i denna process är att få ett skriftligt utlåtande från Strömsholm. Att de inte avråder från avel på Kinoo, förbehållet att vi väljer en annan hane. Det ska bli fint att höra vad länsveterinärenheten kommer fram till. Ifall de beslutar att avel inte är lämpligt får vi helt enkelt tänka om. Och om de beslutar att avel är okej, kan jag lägga ännu en professionalitet till listan över dem som menar att denna parning inte är till nackdel vare sig för ras eller individer.

Återstår att se om någon kan komma på fler ställen att vända sig för att stoppa parningen. SKK kanske har invändningar? Det borde i så fall vara att vi bryter mot RAS. Jag är inte oresonlig och tänker inte låta min vilja och mina okunskaper överrösta dem som faktiskt är professionella. Men än så länge har jag faktiskt haft dem på min sida.

2 kommentarer:

  1. Jag svarade i min egen blogg, haha, insåg det efter att jag postat. Det är annan medicin jag väntar på att få nu, rinexin, för urinläckage. :(

    Oj vad trist att få en anmälan sådär. Synd inte personen tog upp det med dig först. Men självklart bra att det finns de som går till handling när de anser att något är fel gentemot djuren. Hoppas att allt löser sig. Beundrar dig för din öppenhet.

    SvaraRadera
  2. Tråkigt att personen/personerna inte vågat tala med dig direkt om saken. Hyser man misstankar om att något kan vara emot reglerna eller rent utav kanske anser att det är en dålig hund att avla på vore det ju bättre att upplysa om det till den det berör.

    Jag hade nog blivit irriterad inte på att blivit anmäld utan på att man undanhållit kunskaper och vetskap medvetet som jag hade kunnat haft nytta utav, ev en trevlig pratstund där man hade kunnat dra nytta utav möjligheter till nya insikter.

    Är ju sånt här som tyvärr lätt kan leda till en negativ spiral utav skitsnack och en obehaglig stämning bakom ryggen på en.

    Vi alla värnar om rasen och våra hundar, sorgligt att vi alla inte då kan vara öppna och ärliga med varandra. Något som jag verkligen anser att du är duktig med Marlene, du vågar vara öppen och döljer inte vilka planer och tankar du har. Du förtjänar samma respekt tillbaka =)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.