fredag 28 oktober 2011

Det här med dragsele

Molle har precis fått en egen specialsydd nomesele i storlek typ xxxxxxxx-small. Och ja; han står på köksbordet.
Jag får ofta frågor om dragselar. Oftast handlar de om vart man kan köpa dem och hur mycket de brukar kosta. Om man nu vill börja prova drag med sin hund, kan det vara värt att lägga ner lite tid på att hitta en bra sele. Jag skriver tid, för det är sällan några stora pengar att lägga ut. Du kan få en livstids sele för under femhundralappen.

Det kan vara lite svårt att hitta en bra sele, i synnerhet för hundar som är väldigt små eller formade på något annorlunda sätt än polarhundar. Det enklaste är nästan att måttbeställa en eller sy en själv. Vid det förstnämnda är det viktigt att du mäter upp hunden rätt. Företagen som syr selar brukar beskriva rätt så bra hur mätningen ska göras. Tänk på att selen ska vara ganska tight runt halsen! Jag har skrivit lite mer om hur en sele ska sitta här.

Själv har jag måttbeställt selar från MR-koppel, Snowdogs och Zero DC. Jag är jättenöjd med alla tre och selarna håller än idag. Har även köpt några standardselar från Björkis, de är av bra kvalitet med tjockt foder och finns i starka färger som syns i skogen. För ett par månader sedan sydde jag en sele själv, till Issen. Tog bilder under tiden för att göra ett inlägg om hur man syr sin egen sele. Det blir väl dags att damma av dem snart!

2 kommentarer:

  1. Molle tyckte det var sååååkul ;)

    SvaraRadera
  2. Tycker att det är supersvårt att få det rätt.. Har måttbeställt en sele till Qilaq, men tycker ändå den är för stor, vet inte hur vi lyckas faktiskt ;)

    Var beställde du den lilla? Vill verkligen hitta en dragsele till Jossan (vår minsta) men ingen vi frågat har velat göra en så liten sele. Saken är den att hon så himla gärna vill dra på precis som dom stora när man te.x joggar.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.