måndag 31 oktober 2011

Helhetsintrycket

En perfekt språngmarsch med helt rätt fokus och attityd! Dock i utställningsringen...
Igår blev jag ju överlycklig för att vi fick en nia på helhetsintrycket. För länge sedan när jag inte hade börjat med lydnaden, var jag på en tävling och tittade. Det var någon där som berättade lite för mig om hur poängen sattes. När vi kom till helhetsintrycket sa personen att där får man i princip alltid en tia.

Jag vet inte om det alltid brukar vara så, eller om det kanske har förändrats de senaste åren. På vår första officiella tävling fick vi en sexa på helhetsintrycket. Jag blev nästan chockad men ärligt talat, om jag hade varit domare hade jag också satt en låg poäng. Issen var inte alls med, ofokuserad och orolig, och jag var nog detsamma. Vi lyste inte direkt av glädje och samarbete.

Där och då bestämde jag mig för att helhetsintrycket skulle bli vår ledstjärna litegrann. Om vi får hög poäng på helhetsintrycket, ja det måste ju betyda att jag hanterar tävlingssituationen bra och Issen är avslappnad och glad. I Pinnarp, på vår andra officiella tävling, fick vi sju och en halv på helheten. Även här är jag överens med domaren. Issen var med, men inte fullt och inte helt så avslappnad och ivrig som han kan vara. I Vadstena kände jag att vi började hitta rutinerna, han var med mesta delen av programmet och mycket riktigt fick vi åtta och en halv poäng på helheten.

Igår på klubbmästerskapet, var jag lite försiktig med uppvärmningen. Jag ville att Issen skulle orka hålla glädjen genom hela programmet. Tävlingsledaren har han tidigare reagerat ganska starkt på, den tävlingen bröt vi efter läggandet. Vi värmde upp väldigt kort och jag räknade med att Issen skulle bli lite låg av tävlingssituationen. Men inte det...

Nej, Issen blev inte låg. Han reagerade på tävlingsledaren, avreagerade och sedan var han som ett fullblod som kommit åt havreförrådet. Han var helyvig! Istället för att sacka efter när han skulle kika på domare och publik, hamnade han före. Han trippade fram jämte mig, som om han inte visste vart han skulle ta vägen, gled ut och kom tillbaka och var helt enkelt alldeles för het för ett fokuserat program.

Läggandet genomförde han jättefint. Av någon anledning tvekade jag lite, jag vågade nog inte lita fullt på honom. Vi fick ett rättvist neddrag för det. Inkallningen var fokuserad och fin, ingången djup om än sned. Tacklingarna verkar vara borta en gång för alla nu, bara jobba vidare med raka ingångar trots störning. Ställandet så lade han sig jättefint... Jag får bara äta upp det helt enkelt. Har tränat noggrannt på att växla mellan ställande och läggande för att få säkra kommandon, men de senaste två veckorna har träningen varit minimal. Tyvärr. Så det fick vi betala för.

Apporteringen var sådär, han spottade och jag blev återigen påmind om att jag måste bygga upp värdet för apporteringen betydligt mer. Gjorde om och han höll hårt fast. Hopp över hinder blev faktiskt riktigt bra, även där en djup ingång med det är nästan omöjligt att få raka sättanden när både belöning, störning och frestelser finns på ena sidan planen. Jag behöver utveckla störningsträningen mycket, mycket, mycket mer för att komma åt de där sneda. Det är kanske det allra viktigaste för oss just nu.

Jag försöker att inte rabbla så mycket tråkigt i bloggen såhär, men nu råkade jag visst göra det ändå... Det är mest för att jag ska ha en uppfattning själv och komma ihåg hur det gick. Jag har ju ingen film från den här tävlingen så det är svårt att gå på rent minne i framtiden när jag vill utvärdera träningen. Men vi slutade iallafall med en nia i helhetsintryck. Det kändes riktigt bra. För även om allt blev halvdant när Issen var alldeles för ivrig, så gav vi ett bra intryck tillsammans. Eller som det står i reglerna:

"Vid bedömning av helhetsintryck ska hänsyn tas till samarbetet mellan förare och hund såväl under som mellan momenten. Hänsyn skall även tas till ekipagets uppträdande mellan momenten."

Nu är vi anmälda till en officiell etta om två veckor. Jag har för en gångs skull lagt upp ett ordentligt träningsschema. Vi får väl se om det kan leda någonvart. Platsligget är centralt och där har jag en hög målsättning. Har ett inlägg på gång om just platsligg, denna nöt för oss förare. Men det kommer inte nu, för nu ska vi ut och dra!

1 kommentar:

  1. Jag tror att det ändrades lite i förra regelrevideringen det där med helheten för jag har åxå intrycket av att man "förr" alltid fick 10 (typ) men att det inte är så längre. Men det är en bra ledstjärna, det tror jag med!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.