onsdag 23 november 2011

Aktivering


Jag fick en tankeställare häromdagen när jag mötte Carina på stan. Vi hamnade sedvanligt i ett samtal om hundar och jag berättade lite om Pilas återkommande oro. Då säger Carina, som om det vore världens naturligaste sak, att alla hundar ju inte trivs i hundgård. Och visst är det ju så!

Det är lätt för mig att ta det som självklart att hundarna vill vara ute. De vill alltsomoftast spendera mycket tid, både i trädgården och i stora varma hundkojorna. Men jag har nog tagit det lite för givet med Pila. Det är ju faktiskt i huvudsak i hundgården som hon ibland är orolig.

Alltså Pila hatar egentligen inte att vara i hundgården. Hon ligger ofta i kojan och myser. Men det händer också då och då att hon mest springer runt. Jag har ju berättat om det förut. I samtalet med Carina fick jag ändå någon slags insikt. Pila är ett år. Hon är inte van att jobba hårt och vila mycket. Hon är van att leka och busa! Det kanske blir för lite för henne, för lite rörelse och för lite hjärngympa?

Så nu håller vi faktiskt på att ändra rutinerna lite. Varje dag ser vi till att hundarna får extra tid i trädgården. Dessutom får Pila då och då hjärngympa av olika slag. Idag har hon fått en gummiboll med godis i. Det verkar vara en riktig nöt för henne! Ta i trä, men nu har hon faktiskt varit lugn en hel vecka.

Tack, Carina!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.