söndag 20 november 2011

En erfarenhet rikare...

Gunne får lön för mödan; hamburgare med ost och bacon!

 
Vi alla är skapligt utslagna efter dagens tävling. Det var första gången vi tävlade i spann på barmark och jag hade nog ganska stora förväntningar. Hundarna har gått snabbt på träning och varit mycket starka. Vi har tränat varierat och mycket och jag har känt att det har gett resultat. Men det kändes inte som att det var mina hundar jag hade framför mig på banan idag...
 
Vi startade ut ganska bra i en svag uppförbacke. Hundarna höll en jämn och bra fart första tre hundra metrarna drygt. Sen slog Issen av. Vi hade två tvära vänsterkurvor framför mig och han valde höger i bägge. Issen. Han som är klockren på kommandon. Heltokigt... Det blev trav, fundersamhet, tapp av fart. När svängarna var över började det gå nedför och hundarna ökade igen. Vagnen var lätt, den studsade på stenar och gupp. Kanske det var det som störde hundarna. Diva sprang lite försiktigt. Jag höll ner farten så hon skulle känna sig trygg.
 
Så började det gå uppför. Issen drog inte alls, Diva kämpade på och Gunne drog mest på Issen. Jag sparkade på bäst jag kunde men hundarna tog inte själva i. Efter ett tag blev vi omkörda, jag gjorde en dålig bedömning av okunnighet och Issen blev såklart rädd. Allt gick bra, men det kändes inte värst fint ändå. Så snart spannet gått om, manade jag på hundarna igen. Nu skulle de få jaga! Men det gjorde ingen skillnad. Där var varken fart eller styrka...
 
Uppe på krönet stannade jag och plockade bak Issen. Gunne kändes stabilast av de tre så jag ville ha henne själv fram istället. Vagnen var naken, jag hade plockat av allt av vikt och luftmotstånd. Att kliva av vagnen och gå fram och fixa med hundarna brukar vara näst intill omöjligt då vagnen är extremt lätt att dra iväg med även om hjulen är låsta. Den här gången var det inget problem. Trots att vi just blivit omkörda. Hundarna stod artigt och väntade.
 
Det gick bättre att ha Gunne fram. Issen drog inte nämnvärt ändå, men han störde iallafall inte henne. Diva drog på, men inte fullt så som hon brukar. Jag inser nu att det ju var hennes första tävling i högre hastighet så det var nog inte så konstigt. Hon har ju inte fått någon rutin där ännu. Till slut nådde vi iallafall krönet där det började gå nedför de sista kilometrarna mot målet. Hundarna fattade galopp och jag lät dem hålla farten med lätt broms bara.
 
Visst rullade vi väl fint i mål. Men det var så annorlunda att köra trespann.. Jag är bortskämd med mycket styrka, så mycket att jag nästan känner att jag tappar kontrollen. Idag hade jag kunnat sköta körningen med lillfingrarna kändes det som. Jag har spenderat eftermiddagen med att fundera och diskutera kring vad som egentligen hände med hundarna. Och som vanligt landar det i bakläxa med träningen.
 
Vi har haft ett fint upplägg med ömsom träningstävling och ömsom styrka. Men vi har brutalt missat en sak. Som vanligt handlar det om att man måste variera i så stor grad som möjligt. Vi har konstant tävlingtränat med två tvåspann och styrketränat med vagnen och stort spann. Kanske hundarna mentalt var inställda på ett långsamt tungt styrkepass? Kanske det blev för annorlunda för dem att plötsligt gå i trespann, så de inte ville jobba fullt? Issen var iallafall definitivt inte berörd av miljön denna gång. Så någonting annat är det.
 
Oavsett vilket, så var iallafall Gunne verkligen hjälte för dagen. Hon gjorde en kanoninsats och sprang först med en överlycklig Mia; två och en halv kilometer på 9.43. Det hade gett henne en pallplats med råge på SM. Sedan ledde hon spannet och gjorde en lika bra insats igen; hon kämpade verkligen för fullt då de andra inte riktigt klarade att hålla måttet. Stundvis var det bara Gunne som drog på mig och vagnen.
 
Nu är det bara att ta nya tag, tänka om och ta lärdomar av dagen. Visst är det stor skillnad på att vara en hund kort i ett fyrspann, men det är också i stor grad en träningsfråga. Gör om, gör rätt! Det är bara så himla synd att barmarkssäsongen är över nu... Vi hade behövt typ fem tävlingar till för att få in bra rutiner!

1 kommentar:

  1. Vi får väl helt enkelt anordna lite träningstävlingar! Så vi alla får träna på att tävla :D Kanske skulle boka in ett pass i Sya där kan du köra med vagnen och vi kan springa! Å så bjuder vi in Norrköpingsgänget Eva-Marie och de hon har som vill köra drag!! Vad tycker du? Å du tack så hemskt mycket för allt stöd och för att vi får låna dina fina vovvar. KRAM!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.