onsdag 2 november 2011

Ettåring

Husse möter upp och klappar om hundarna när vi kommer tillbaka efter dragturen.
Det är spännande att ha en ettåring i flocken igen. Det är tredje gången för min del. Först var det Issen som var en förvirrad och impulsiv liten krake. Sen var det Diva som var tuff och vild och dessutom förmodligen stundvis led av både smärta och blindhet. Ingen av dem var lätta direkt.

Nu är det Pila. Det är skönt att ha varit med två gånger förut. Pila är verkligen ettåring nu; lite förvirrad, lite bestämd och helt vild. Hon har precis avslutat sitt livs kanske mest kaosiga höglöp. Hon är i en ny miljö med nya rutiner och en ny flock att lära känna och hitta symbios med. Det är nog inte lätt. Inte för någon av oss. Men vi tar det med ro. Det ger med sig, med tiden.

Jag har tagit Karstens råd i beaktning och kör Pila varannan dag nu i början när hon håller på att lära sig. När hundarna har styrketräningsdag går hon med i stora spannet och vi kör lugnt och halvlångt, mellan en och en och en halv mil. De dagar som vi tävlingstränar i lite högre tempo får hon istället träna separat, i tvåspann med Baby. Jag vill inte utsätta varken gamlingen eller yngligen för så höga tempon. Baby får ont i kroppen av för mycket galopp medan jag vill att Pila får jobba upp muskulatur och dragskalle ordentligt innan vi börjar öka farten.

Så idag körde jag Baby och Pila för sig. Jag måste säga att Baby sköter sig ypperligt. Hon har ändå, såhär på ålderns höst, ryckts med i flockens entusiasm och börjat dra mer. Idag höll hon kurs och var jätteduktig när busiga Pila hade andra upptåg för sig. Pila i sin tur hade spänd lina i princip hela vägen. Hon påminner extremt mycket om Diva som hon var i ettårsåldern. Hon galopperar gärna, även i lägre hastigheter, och försöker hela tiden öka tempot.

Ett par-tre gånger under dagens halvmil, tappade Pila fokus och började titta på annat. Baby höll kvar kursen och Pila var strax tillbaka på spåret. I sådana här lägen är det otroligt tacksamt att ha en lite mer rutinerad hund jämte! Jag tror att Pila snart kommer att lära sig även det mentala fokuset. Ärligt talat har jag stora förhoppningar om henne. Hon är stark och ambitiös och vill hela tiden öka tempo. Nu gäller det bara att förvalta och utveckla de egenskaperna på rätt sätt så kommer vi ha en kanonhund i framtiden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.