torsdag 10 november 2011

Öronlapp

Öronlapp är ett väldigt fint ord, för någonting som är så varmt, ulligt och mjukt att klappa på! Ett huskyöra är oftast väldigt tjockt, med tät varm päls. De ska ju tåla bra många kallgrader utan att förfrysas.I rasstandarden står det såhär om huskyöron:

"Öronen skall vara medelstora, trekantiga, tätt och högt ansatta på huvudet. De skall vara tjocka, väl bepälsade, svagt välvda på baksidan och helt upprättstående. Öronspetsarna skall vara svagt rundade och riktade rakt upp."

Jag tror att jag har hört någonstans att huskyns öron fungerar på samma sätt som isbjörnens och fjällrävens och därför inte blir förfrysta. Att blodådrorna ligger på ett sådant sätt att blodet värmer sig själv när det flyter fram och tillbaka. Har såklart inte tid att kolla upp det just nu, men ska nog göra det snart! Om inte någon av er vet?

1 kommentar:

  1. Måste säga att jag älskar din blogg hittade av en slump hit när jag sökte på rangordning på husky, Har själv två Underbara sibierien husky( Ursäkta stavningen)2 år som jag jobbar med, Du har väldigt fina vovvar, Och jag lästa om lilla DIVA otroligt kämpe :) Försökte hitta hur det går för henne nu funkade lukt markeringarna :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.