torsdag 17 november 2011

Reklam

Gunne kollar in senaste nytt på tuggbensmarknaden. Hon är dock modern och använder den senaste ben-appen på mobilen.

Jag fick ett meddelande från Blogger om att ni är flitiga bloggläsare och att jag kan tjäna pengar på det. Det handlar förståss om reklam. Nu är det ingenting nytt, det går att välja att ha reklam i bloggen även om bloggen inte alls är särskilt välbesökt. Jag har dock aktivt valt att inte ha det, av flera anledningar.

För det första så tycker jag det är störande med reklam i en blogg. Det blir plottrigt med färger och inte snyggt, estetiskt sett. Jag är lite stilfascist, om det inte redan har märkts. För det andra så har ju jag ingenting att säga till om, när det gäller vilken reklam som skulle visas. Det är klart google ser till att det blir relevant reklam, det skulle säkert bli reklam för olika hundgrejer och sånt. Men visst skulle det bli lite fel om det plötsligt är Royal canine reklam när jag matar mina hundar med Doggy.

För det tredje så vet jag inte riktigt vad jag tycker om reklam i allmänhet. Jag skulle hellre lägga ut personlig reklam för lokala aktörer och produkter, än att låta supermultinationella företag tjäna på min blogg. De stora blir större, helt enkelt. Fast så behöver det förståss inte bli. Jag är övertygad om att många bloggläsare är väldigt medvetna av sig.

David, däremot menar raka motsatsen. Han tycker definitivt att jag ska testa och se om det kan löna sig att ha lite reklam i bloggen. Han tycker att jag ska bända på mina moraliska värderingar. Han spelar ju mycket datorspel och kollar på många andra som spelar. I spelvärlden finns det tydligen någon slags tradition, att när man gillar nåt man ser och vill supporta dem, så klickar man på reklamerna på dens sida så den får cash helt enkelt.

Jag är inte fattig och tvivlar på att det skulle bli några större summor. Om jag någon gång skulle ha reklam på sidan, skulle jag i förväg i så fall bestämma vad pengarna ska gå till. Till exempel till någon slags välgörenhet eller till tuggben till hundarna eller nåt sånt. De är ju huvudpersoner i bloggen, trots allt. Men jag velar.

Vad tycker ni? Är det bra eller dåligt med reklam i bloggar? Spelar det någon roll?

4 kommentarer:

  1. Jag har med åren blivit grym på att sortera bort reklam med ögat o "ser" väldigt sällan reklamen faktiskt. Men det händer att jag stör mig på den.

    Jag föredrar "riktig" reklam. Alltså, gillar jag något så skriver jag om det, utan att det är sponsrat av företaget. Jag skrev tex ett inlägg om Icebugs för nån vinter sen, helt enkelt för att jag älskar mina skor o verkligen kan rekommendera dem till andra.

    Annonser kan man ju precis som du säger inte riktigt styra över själv...

    SvaraRadera
  2. Du kan ju alltid utforma någon form av pristabell för vad det skulle kosta att annonsera på din blogg. Så kan olika företag och personer som är intresserade av att annonsera på din sida ta kontakt med dig och beskriva sina produkter. På det sättet får du ju full kontroll på vad det är som visas på din blogg. :) //Linnea

    SvaraRadera
  3. Jag tycker normalt sett som du angående reklam. Kanske speciellt i de bloggar som handlar om hur någon går ut och fikar med kompis, shoppar, ringer ett telefonsamtal, träffar mister X, osv. I ditt fall känns bloggen så pass intressant och autentisk så att reklam bara känns positivt eftersom det kanske kan stötta upp dina möjligheter till utveckling, osv. Så med andra ord tycker jag det är okej så länge det för mig som läsare känns som att fokus läggs på innehållet/intresset och inte på att känns pengar.
    Gillar din blogg!

    SvaraRadera
  4. "...på att tjäna pengar..." skulle där stå...

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.