tisdag 1 november 2011

Skothake


Vår skothake gick sönder för ett tag sedan, en liten fjäder hoppade så den gick inte att öppna. Det var väl inte sådär jättebra läge, vi stod med ett extremt hett sexspann som var redo för start och så gick haken inte upp. Det krävdes tre personer för att få loss vagnen från startlinan så vi äntligen kunde komma oss iväg.

Det är dock enda gången jag haft problem med en skothake. Alla andra hundra gånger, har den varit helt oumbärlig. Jag älskar dem! Den fungerar som en panikhake ungefär, med en sprint som man kan dra ur så den släpper taget. När vi ska starta, har jag en lina som sitter fast i ett träd. Skothaken är noggrannt fastlåst i vagnen. Jag fäster skothaken i linan och låser bromsarna. När hundarna är redo att dra, öppnar jag bromsarna och till sist öppnar jag skothaken; and off we go!

Min vagn väger tjugosex kilo och har inte mycket att säga till om överhvudtaget när hundarna vill iväg. Det är både praktiskt och säkert att ha den ordentligt fäst i ett träd eller en stolpe. Provade starta en gång, i helgen, utan skothake och det var ju inte det enklaste. Så idag köpte jag en ny, lite dyrare och med en brottstyrka på två tusen kilo. Det ska nog hålla för ett sexspann ett tag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.