söndag 11 december 2011

Avblåst


Idag åkte vi till Linköpings brukshundklubb för årets sista lydnadstävling. Issen var väldigt pigg redan på morgonen och det kändes fint. Jag hade tidigt bestämt mig för att avstå platsen, vi är inte överhuvudtaget mogna för att lägga den tävlingsmässigt, men resten av programmet är ju roligt att köra. Domaren var dessutom Anders Svensson, som jag har hört är noggrann i bedömingen. Det är fint att ha poäng från en sådan domare som riktlinje för momenten.

Vi fick startnummer två och hade hela klass två på oss för att värma upp. Först fick Issen kissa av sig, vi avklarade tandvisningen utan problem och sedan gick vi iväg till en annan plan, utrustade med boll och godis. Men Issen då... Issen ville inte alls jobba. Han sprang artigt efter bollen och tog en och annan godis, men han var i en annan värld. Precis som "förr i tiden" försvann han i periferit i högersvängarna, gick förbi mig i halterna och gjorde sina uppgifter i ultraslowmotion. Med jämna mellanrum stannade han upp fullständigt för att bara lyssna och titta på publik och andra hundar.

Det är ett så lustigt tillstånd Issen hamnar i när han blir berörd på det där sättet. Han gör det han ska, men han anstränger sig inte. Ett typiskt exempel är när jag säger "fot" och Issen hoppar upp på en bänk och är jättenöjd med sin insats. Han förstår att han ska jobba men lyssnar inte på vad jag egentligen säger eller gör. Han flyter på i sin egen lilla värld och bara det mest grundläggande av momenten sitter kvar.

Jag lyckades inte få in Issen i vår bubbla. Stundom sökte han fokus hos mig men det behövdes bara minsta ljud, rörelse eller vindpust med doft för att han skulle glida iväg igen. Jag gjorde enkla valp-fokusövningar och "titta där" men jag lyckades liksom aldrig få tillräcklig kontakt. Så jag strök oss till slut.

Att gå in på banan när Issen är på det där sättet, det är fullständigt värdelöst. Jag känner mig värdelös och frustrerad och han får bara en dålig upplevelse av tävling. Vi sket i allt, strök oss och åkte till Tinnerö eklandskap på promenad istället. Där var bara naturen och vi, helt kravlöst.

Det var viktigt för mig att stryka oss. Jag har tidigare brutit en tävling och jag har avstått ett platsligg. Sakta men säkert har jag faktiskt tagit kontroll över vår tävlingssituation. Mycket av min frustration och mitt tävlingsbeteende beror på att jag inte känt att jag har kunnat påverka situationen. Men det kan jag faktiskt. Och det har jag bevisat för mig själv. Jag är inte längre orolig för att anmäla mig till tävling och sen inse att vi inte är klara. Jag kan faktiskt styra en stor del av situationen själv och ta det i vår egen takt och utefter vår egen dagsform. Egocentriskt, kanske, men oerhört viktig känsla för mig att ha för att jag ska våga fortsätta tänka tävling med en hund som Issen.

Förmodligen blev det för mycket för Issen att komma till en främmande och aktiv tävlingsplats. Jag trodde nog att det skulle gå bättre nu när vi tävlat några gånger men han var inte mogen för det. Vi måste fortsätta med vår strategi att vara på tävlingsplatsen innan tävlingen börjat, så han får bekanta sig med platsen när det är lugnt där och sedan se hundar och människor dyka upp allteftersom. Det har fungerat jättefint senaste tävlingarna och vi får helt enkelt fortsätta på den vägen.

Jag har känt mig lite uppgiven med lydnaden sedan platsen börjat krångla så dant igen, men igår vaknade jag och kände ett nytt sug. Jag är ärligt talat rejält trött på klass ett momenten så nu har jag bestämt mig för att jobba mycket mer med grundträning och få bitar på plats, som vi saknar. Föremålsintresse, gripande, position, rutan, shapingklokhet och mycket mer. Balansövningar, kroppskontroll. Jag tror nog att många av dessa grunder kan hjälpa oss mycket med våra framtida svårigheter. Nu kommer ett välförtjänt jul- och leklov, helt enkelt!

1 kommentar:

  1. Va jag beundrar människor som dej som faktiskt tycker att det finns viktigare saker än siffror på ett papper.
    Jag har börjat lära mej, men har lång väg kvar.

    Han är så fin din kille, kul att få hälsa lite på honom idag =)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.