måndag 19 december 2011

Mörker


Det är verkligen mörkrets tid nu. Det är mörkt när jag åker till jobbet och det är mörkt när jag kommer hem. Näst intill alla hundträning sker i mörker. Hundarna är fullt munderade med reflexer av alla de slag, häromdagen slog det mig att vi nog ser ut ungefär som ni vet den reklamen där det kommer en hel konkarong med juleljusprydda lastbilar till byn.

Även om mörkret gör dagarna tunga, är ändå träning i mörker ganska mysigt. Hundarna får så påtagligt mycket mer ansvar att sköta sitt jobb. Jag ser sällan om där finns djur i närheten, exakt vart vägarna korsas och ibland har jag inte ens någon aning om vart vi befinner oss. Hundarna bara jobbar, lyssnar och springer fram genom skogarna.

En annan sak som är mysigt med mörkret, är att man blir så medveten om sin omgivning. Okej, jag vet att det låter som en paradox. Men vi människor har en tendens att bli så himla syninriktade. I mörker tar de andra sinnena över. Jag känner dofter och hör ljud som jag inte annars gör. Känner temperaturväxlingar och skillnader i fuktighet. Märker hur hundarna påverkas av de olika miljöerna vi jobbar i. Det är spännande, det ger en extra dimension till träningen!

Nog om det positiva med mörker. För i slutänden tar mörkret kål på mig. Jag blir tröttare och alla dagens sysslor går långsammare. Det är svårare att hålla motivation uppe, motivation att göra allt ifrån borsta tänderna till att äta och träna. Det blir inte lättare när snön aldrig lägger sig ordentligt. Det är inte bara mörkt, men verkligen becksvart.

Om tre dagar vänder det. Dagarna blir längre och en av de finaste tiderna på året väntar. Den kalla sköna ljusa vintern. Må nu snön bara komma till jul och sedan stanna ett tag. Okej, jag vet att det blir kallt och blött, men det blir åtminstone ljust. Och hundarna förståss, de blir ju helknasiga när snön äntligen lägger sig!

2 kommentarer:

  1. Blir det kallare blir det ju inte så blött heller...

    SvaraRadera
  2. Åh fy vad jag känner igen mig :(.
    Fast här i Göteborg kan det lika gärna inte bli nån snö som det kan bli jättemycket och glashalt!
    Hoppas på en fin vinter, annars kommer ju alltid våren och byte till sommartid "snart" får man tänka ;). Ha det gott!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.