lördag 31 december 2011

När världen står stilla


Jag tror jag älskar vintern så mycket för dess stillsamhet. Allt liv stannar av, det blir tyst och naturen ligger i dvala i väntan på värmen och ljuset. De få ljud som hörs, gör mig så otroligt medveten om min egen existens. Det är ren mindfullness när den är som bäst. Fötterna som krasmande landar på den frostiga marken, ljudet när utandningsluften bildar en puff av värme och fukt.

Idag är en helt perfekt vinterdag. Visst kunde jag önska snö, men världen är klädd i en vit tjock päls av frost. Det är sex minusgrader, kanske kallast hittills i år? Hundarna är överlyckliga och springer runt i trädgården, jagar varandra och busar.

I all denna stillhet, när elden sprakar i kakelugnen, suckar jag över det gångna året. Vilket år.... I eftermiddag ska jag sätta mig och börja på en sammanfattning. Vi är äntligen här, i mitt älskade årsskifte, när säcken ska samlas ihop och nya planer ska smidas. Det brukar ta en stund för mig, men så småningom kommer en årssammanfattning att trilla ner här i bloggen.

Men nu är det vinter och allt liv ligger i dvala. Allt vi gör, går i slow motion. Utom kanske draget. Det blir nog att ta med kameran på dagens tur i skogen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.