söndag 15 januari 2012

Säkerhet


Den senaste tiden har jag kommit att fundera över säkerheten med spannet. Sex hundar är ruggigt starka när de tar i och min vagn på tjugosex kilo är liksom inte mycket att komma med. Det har hänt att de har dragit mig framåt trots att alla fyra hjulen är låsta. De kommer inte långt, men de kommer framåt och nu när vägarna täcks av snö kommer friktionen att bli betydligt mindre.

Vanligtvis är där ju inte särskilt mycket problem. Hundarna är relativt disciplinerade och håller sig oftast på vägen. Undantaget är Kinoo, som kan luras när hon går i led med Diva. Men skulle vi en dag möta en häst eller annat och jag har "fel" ledarhundar, kan det bli lite större problem. Och ännu värre om jag av någon anledning i en kris behöver lämna vagnen.

Jag har alltid en tung kätting med mig när jag kör själv. Med alla hjulen låsta och kättingen på marken, kan de inte dra iväg vagnen snabbare än att jag hinner hoppa på i farten. Men då drar de bara för att de tröttnat på att sitta still. Säg att det, under en vattning, skulle komma ett rådjur. Ja, då börjar vi prata riktiga risker.

Av den anledningen har jag nu gjort en säkerhetslina. Den är konstruerad så att den lätt ska gå att antingen knyta eller ögla genom sig själv runt ett träd och sedan fästas i vagnen. Ett träd är det föga sannolikt att hundarna drar iväg med. Jag ska fundera ut något smart sätt att hänga linan på vagnen bara, så den inte är ivägen men ändå är lätt att få tag på och lossa. Så blir det till att öva i skarpt läge. Jag siktar på att kunna fästa vagnen på trettio sekunder, den marginalen bör finnas i de allra flesta lägen.

Problemet kvarstår dock fortfarande. Min och vagnens vikt gränsar till för lite för sex pigga hundar. Om allt går vägen har vi plötsligt ett åttaspann nästa år. Det är ingenting att diskutera. Det går inte utan att riskera både min och hundarnas hälsa (och liv?). Då behöver vi någonting betydligt tyngre att köra med. Men det blir nästa steg.

Än så länge blir det iallafall säkerhetslina, men målet är att även ha en skotermatta på vagnen. Den kan jag ställa mig på när jag behöver bromsa extra mycket och det blir extremt mycket friktion, även på snö. Med de två bör vi klara denna vinter iallafall.

1 kommentar:

  1. Det är lite läskigt när man känner att man tappar kontrollen, fick en liten sån känsla igår när vi provade nya kickbike'sen, det är ju snorhalt på sina platser och där gick det INTE att bromsa, och även om hundarna har ett bra STANNA så räcker det med att dom blir lite för ivriga eller tar något steg för mycket så är det FÖR halt ..
    Hoppas på mer snö nu så att man kan välja släden istället :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.