tisdag 17 januari 2012

Tassar


Vi har aldrig haft något särskilt problem med hundarnas tassar, även om det händer att vi får smörja små sprickor så brukar det aldrig bli mer än så. Men den här säsongens envisa brist på snö har gjort vägarna förrädiskt hårda och för första gången är tassarna nu en utmaning.

Jag brukar klippa klorna på alla hundar utom Diva, för hon sliter ner dem själv när hon springer. Nu klippte jag klorna för en dryg månad sedan men usch vad jag har fått äta upp det. Pila har slitit klorna så grymt mycket och efter ett par blodiga pass går hon nu konstant med sockar under träningen. Jag tror Pila är vår hårdast arbetande hund och det märks även på klorna. Tassarna däremot, är helt oskadda. Hon verkar vara tjockhudad, helt enkelt!

Pila har slipat ner en klo till pulpan...
Nu senaste passet kom vi hem och jag såg, överraskande nog, att även Baby hade en blödande klo. Baby drar inte nåt värst, men springer tydligen lite snett med bakbenen så innerklorna slits extra hårt. Sockor på här också, alltså. Gissa om jag är glad att jag sydde en massa sockor i somras? Det blir nog dock att sy fler snart om vi fortsätter i den här takten.
Jag är väldigt nöjd med bävernylon-sockorna, måste jag säga. De håller förvånansvärt bra även på Pila som sliter som ett djur. Två - tre träningspass håller hennes sockor. Issen och Baby har gått med samma sockor över fem mil utan problem. Ganska bra för att vara på stenhård grusväg faktiskt. De är även väldigt lätta att hitta ifall någon faller av (vilket de ganska sällan gör) eftersom jag sytt dem i min älsklingsfärg; brandorange.
Högersockar på Pila är numera obligatoriskt..
För övrigt så är det ganska intressant att se hur hundarnas tassar tål draget. Det är stor skillnad på trampdynorna! En del av hundarna har aldrig en tillstymmelse till skav, sprickor eller annat; trampdynorna är alltid mjuka och elastiska. Medan andra nästan konstant har små förhårdnader, sprickor och stundom även skav. Karsten sade på en föreläsning att han upplevde att de hundar som har en gulaktig trampdyna oftast har mest tåliga tassar. Själv har jag ju definitivt inte tillräckligt med erfarenhet att bedöma det, men det gör det inte mindre intressant att studera!
Så nu har vi obligatorisk tasskontroll innan och efter varje träning. Om jag nu kan hålla mig från att klippa klorna, kommer nog det problemet att vara ur världen snart. Klorna får växa i takt med att de slipas, helt enkelt. Det blir bara ett par tummar att ta av då och då. Ganska skönt egentligen, att ha tolv klor att se över istället för etthundraåtta... ;)

2 kommentarer:

  1. Intressant, eftersom mörka hovar är hårdast på hästar. Vi brukar alltid säga att svarta klor är hårdast, men vi har ju inte testat de där förhållanden. Kul läsning!

    SvaraRadera
  2. Håller tummarna att vovvarnas tassar blir bättre snart igen

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.